O tom, co Alláh nemiluje

Lightning Strike

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh říká:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِن مَّقْتِكُمْ أَنفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمَانِ فَتَكْفُرُونَ

A bude zvoláno na ty, kdož nevěřili: „Odpor Boží je věru silnější než je vaše nenávist vůči vám samým, když jsouce k víře vyzváni, přece jste neuvěřili!“ (Gháfir: 10)

Už jsme hovořili o Boží lásce a těch, které Alláh miluje. Dnes si něco povíme o opaku – o tom, co Alláh nenávidí, co si oškliví a k čemu cítí odpor a nevoli. A ano, Alláhu patří také tyto vlastnosti, tak, jak Jemu Vznešenému nejlépe sluší, aniž je připodobňujeme k vlastnostem stvoření, nebo je dezinterpretujeme, či je popíráme nebo se ptáme po jejich pravé podstatě.

V Abú Hurejrově رضي الله عنه kudsí hadíse Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:

وَإِذَا أَبْغَضَ اللَّهُ عَبْدًا نَادَى جِبْرِيلَ إِنِّي قَدْ أَبْغَضْتُ فُلاَنًا فَيُنَادِي فِي السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْزِلُ لَهُ الْبَغْضَاءُ فِي الأَرْضِ

Když Alláh začne nenávidět někoho ze svých služebníků, zvolá na Džibríla: „Věru nenávidím toho a toho, nenáviď ho také! Džibríl to zvolá na obyvatele nebes a oni ho také začnou nenávidět, až se na zem spustí nenávist vůči němu.1

Drazí, je mnoho podob zla, před kterými se mít na pozoru, kterých se máme zbavit, z nichž se máme kát a kterých stopy se sebe smýt, chceme-li být těmi, které Alláh miluje a nechceme-li být mezi těmi, které Alláh nenávidí a cítí vůči nim odpor.

Prvním z nich je nevíra a rozporování Božích nařízení, neboť Vznešený Alláh praví:

هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَمَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًا ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا ‎

A jest to On, jenž učinil vás nástupci na zemi. A kdo neuvěřil, toho nevíra se obrátí proti němu. A nevíra nevěřících jen rozmnožuje pro ně nenávist u Pána jejich a nevíra jejich zvětší pro nevěřící jen jejich zatracení.“ (Fátir: 39)

الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۖ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ ‎

To jsou ti, kdož se hádají ohledně znamení Božích, aniž se jim k tomu dostalo oprávnění. Veliký je vůči nim odpor u Boha i těch, kdož uvěřili. A takto Bůh zapečeťuje srdce každého pyšného a úporně vzdorujícího.“ (Gháfir: 35)

Proto Alláh také nenávidí ty, kteří o Něm lžou a připsali Mu syna, oč Vznešenější je On, než to, co k Němu přidružují:

وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

A říkají židé: “´Uzajr je syn Boží!” a říkají křesťané: “Mesiáš je syn Boží!” A taková je řeč, již ústy svými pronášejí, a napodobují tak řeč oněch, kdož před nimi byli nevěřící. Nechť Bůh proti nim bojuje! Do jaké lži to upadli!“ (Tewba: 30)

Druhým je křivda a nespravedlnost ve všech jejích podobách, shodně slovům Božím:

وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ ‎

A odměnou za špatné je jen špatnost podobná. Ten, kdo odpouští a o nápravu se snaží, toho odměna je u Boha, jenž věru křivdící nemiluje.“ (Šúrá: 40)

Dalším je bezprávné překračování Božích hranic, protože Vznešený Alláh praví:

وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ‎

A nepřestupujte Jeho příkazy – vždyť Bůh věru nemiluje přestupníky.“ (Máida: 87)

Dalším je nevděk a hříšnost, neboť Alláhá říká:

وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ

A Bůh nemiluje žádného nevděčníka hříšného.“ (Bekara: 276)

K tomu, co Alláh nenávidí, patří i sebestředost, nadutost a hamižnost, neboť Alláh říká:

إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ‎﴿٣٦﴾‏ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ

Bůh věru nemiluje ty, kdož jsou domýšliví a vychloubační, ani ty, kdož jsou lakomí a lidem lakotu nařizují a skrývají to, co Bůh jim uštědřil ze Své přízně.“ (Nisá: 36-37)

Alláh také nemiluje proradnost, protože říká:

إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا

neboť Bůh nemiluje podvodníky ani hříšníky.“ (Nisá: 107)

Nemiluje ani prostopášnost a zkaženost, neboť o jejich šiřitelích říká:

وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

A Bůh nemiluje ty, kdož pohoršení šíří.“ (Máida: 64)

Nemiluje ani propadání světským radovánkám, neboť Alláh říká:

لَا تَفْرَحْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ

Nejásej příliš, neboť Bůh nemá rád ty, kdož příliš jásají!“ (Kasas: 76)

Nemiluje povyšování se nad jiné, shodně Svým slovům:

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

Neodvracej tvář svou od lidí a nechoď nadutě po zemi, neboť Bůh věru nemiluje domýšlivé vychloubače!“ (Lukmán: 18)

Dalším jsou prázdná silácká slova nepotvrzená žádnými činy, protože Vznešený Alláh praví:

كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

Bůh velice nenávidí, že říkáte něco, co neděláte!“ (Saff: 3)

V neposlední řadě Alláh nenávidí agresivní a teatrální vystupování, hrubost, vulgárnost a obscénnost jazyka, shodně svým slovům:

وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ ‎

Buď umírněný v chůzi své a ztišuj hlas svůj, vždyť nejodpornější z hlasů všech je věru hlas oslů.“ (Lukmán: 19)

Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

أَبْغَضُ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ الأَلَدُّ الْخَصِمُ

Nejnenáviděnějším mužem u Alláha je ten nejúporněji hádavičný.2

Abu d-Derdáرضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

إِنَّ اَللَّهَ يُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلْبَذِيءَ

Věru Alláh nenávidí oplzlého sprosťáka.3

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh nenávidí rozpor mezi tím, co ukazujeme navenek a tím, co ukrýváme uvnitř a proto tolik opovrhuje pokrytci, když říká:

وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ

A když je vidíš, líbí se ti osoby jejích, a když hovoří, nasloucháš řeči jejich, jako by to byly trámy podepřené. A domnívají se, že křik každý je proti nim. Oni jsou nepřáteli, střež se jich! Nechť Bůh proti nim bojuje! Do čeho se to jen dostali?“ (Munáfikún: 4)

To jsou ti, kteří nikdy víru nepřijali úplně, kteří jsou nevíře blíž, než víře a kteří opovrhují ostatními muslimy i tím, co je pro ně nedotknutelné. Podobají se jim další tři druhy lidí, které zmiňuje ‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما v hadíse od Posla Božího صلى الله عليه وسلم:

أَبْغَضُ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ ثَلاَثَةٌ مُلْحِدٌ فِي الْحَرَمِ، وَمُبْتَغٍ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ، وَمُطَّلِبُ دَمِ امْرِئٍ بِغَيْرِ حَقٍّ لِيُهَرِيقَ دَمَهُ

Nejvíce nenáviděnými u Alláha jsou tři: ten, kdo tíhne ke zlu, byť je na posvátném území, ten, který si v islámu přeje zachovat zvyky doby barbarské nevědomosti a ten, kdo žádá prolít krev jiného zcela bezprávně.4

Prosím Alláha, abychom si nevysloužili Jeho nenávist a opovržení a aby nás vzdálil od všeho a všech, které On nenávidí či vůči nim cítí odpor. Ámín!

  1. Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6040; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2637.
  2. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4523.
  3. Zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2002. Jako sahíh ho doložil Ibn Hadžer v Bulúghu l-merám, hadís č. 1502.
  4. Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6882.