بسم الله الرحمن الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
„Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Milí bratři v islámu!
Vznešený Alláh říká:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِن مَّقْتِكُمْ أَنفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمَانِ فَتَكْفُرُونَ
„A bude zvoláno na ty, kdož nevěřili: „Odpor Boží je věru silnější než je vaše nenávist vůči vám samým, když jsouce k víře vyzváni, přece jste neuvěřili!“ (Gháfir: 10)
Už jsme hovořili o Boží lásce a těch, které Alláh miluje. Dnes si něco povíme o opaku – o tom, co Alláh nenávidí, co si oškliví a k čemu cítí odpor a nevoli. A ano, Alláhu patří také tyto vlastnosti, tak, jak Jemu Vznešenému nejlépe sluší, aniž je připodobňujeme k vlastnostem stvoření, nebo je dezinterpretujeme, či je popíráme nebo se ptáme po jejich pravé podstatě.
V Abú Hurejrově رضي الله عنه kudsí hadíse Posel Boží صلى الله عليه وسلم říká:
وَإِذَا أَبْغَضَ اللَّهُ عَبْدًا نَادَى جِبْرِيلَ إِنِّي قَدْ أَبْغَضْتُ فُلاَنًا فَيُنَادِي فِي السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْزِلُ لَهُ الْبَغْضَاءُ فِي الأَرْضِ
„Když Alláh začne nenávidět někoho ze svých služebníků, zvolá na Džibríla: „Věru nenávidím toho a toho, nenáviď ho také! Džibríl to zvolá na obyvatele nebes a oni ho také začnou nenávidět, až se na zem spustí nenávist vůči němu.“1
Drazí, je mnoho podob zla, před kterými se mít na pozoru, kterých se máme zbavit, z nichž se máme kát a kterých stopy se sebe smýt, chceme-li být těmi, které Alláh miluje a nechceme-li být mezi těmi, které Alláh nenávidí a cítí vůči nim odpor.
Prvním z nich je nevíra a rozporování Božích nařízení, neboť Vznešený Alláh praví:
هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَمَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًا ۖ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا
„A jest to On, jenž učinil vás nástupci na zemi. A kdo neuvěřil, toho nevíra se obrátí proti němu. A nevíra nevěřících jen rozmnožuje pro ně nenávist u Pána jejich a nevíra jejich zvětší pro nevěřící jen jejich zatracení.“ (Fátir: 39)
الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ ۖ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ
„To jsou ti, kdož se hádají ohledně znamení Božích, aniž se jim k tomu dostalo oprávnění. Veliký je vůči nim odpor u Boha i těch, kdož uvěřili. A takto Bůh zapečeťuje srdce každého pyšného a úporně vzdorujícího.“ (Gháfir: 35)
Proto Alláh také nenávidí ty, kteří o Něm lžou a připsali Mu syna, oč Vznešenější je On, než to, co k Němu přidružují:
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ ۖ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
„A říkají židé: “´Uzajr je syn Boží!” a říkají křesťané: “Mesiáš je syn Boží!” A taková je řeč, již ústy svými pronášejí, a napodobují tak řeč oněch, kdož před nimi byli nevěřící. Nechť Bůh proti nim bojuje! Do jaké lži to upadli!“ (Tewba: 30)
Druhým je křivda a nespravedlnost ve všech jejích podobách, shodně slovům Božím:
وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
„A odměnou za špatné je jen špatnost podobná. Ten, kdo odpouští a o nápravu se snaží, toho odměna je u Boha, jenž věru křivdící nemiluje.“ (Šúrá: 40)
Dalším je bezprávné překračování Božích hranic, protože Vznešený Alláh praví:
وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
„A nepřestupujte Jeho příkazy – vždyť Bůh věru nemiluje přestupníky.“ (Máida: 87)
Dalším je nevděk a hříšnost, neboť Alláhá říká:
وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ
„A Bůh nemiluje žádného nevděčníka hříšného.“ (Bekara: 276)
K tomu, co Alláh nenávidí, patří i sebestředost, nadutost a hamižnost, neboť Alláh říká:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿٣٦﴾ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
„Bůh věru nemiluje ty, kdož jsou domýšliví a vychloubační, ani ty, kdož jsou lakomí a lidem lakotu nařizují a skrývají to, co Bůh jim uštědřil ze Své přízně.“ (Nisá: 36-37)
Alláh také nemiluje proradnost, protože říká:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا
„neboť Bůh nemiluje podvodníky ani hříšníky.“ (Nisá: 107)
Nemiluje ani prostopášnost a zkaženost, neboť o jejich šiřitelích říká:
وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
„A Bůh nemiluje ty, kdož pohoršení šíří.“ (Máida: 64)
Nemiluje ani propadání světským radovánkám, neboť Alláh říká:
لَا تَفْرَحْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
„Nejásej příliš, neboť Bůh nemá rád ty, kdož příliš jásají!“ (Kasas: 76)
Nemiluje povyšování se nad jiné, shodně Svým slovům:
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
„Neodvracej tvář svou od lidí a nechoď nadutě po zemi, neboť Bůh věru nemiluje domýšlivé vychloubače!“ (Lukmán: 18)
Dalším jsou prázdná silácká slova nepotvrzená žádnými činy, protože Vznešený Alláh praví:
كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
„Bůh velice nenávidí, že říkáte něco, co neděláte!“ (Saff: 3)
V neposlední řadě Alláh nenávidí agresivní a teatrální vystupování, hrubost, vulgárnost a obscénnost jazyka, shodně svým slovům:
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
„Buď umírněný v chůzi své a ztišuj hlas svůj, vždyť nejodpornější z hlasů všech je věru hlas oslů.“ (Lukmán: 19)
Matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
أَبْغَضُ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ الأَلَدُّ الْخَصِمُ
„Nejnenáviděnějším mužem u Alláha je ten nejúporněji hádavičný.“2
Abu d-Derdáرضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
إِنَّ اَللَّهَ يُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلْبَذِيءَ
„Věru Alláh nenávidí oplzlého sprosťáka.“3
(…)
Služebníci Boží!
Vznešený Alláh nenávidí rozpor mezi tím, co ukazujeme navenek a tím, co ukrýváme uvnitř a proto tolik opovrhuje pokrytci, když říká:
وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
„A když je vidíš, líbí se ti osoby jejích, a když hovoří, nasloucháš řeči jejich, jako by to byly trámy podepřené. A domnívají se, že křik každý je proti nim. Oni jsou nepřáteli, střež se jich! Nechť Bůh proti nim bojuje! Do čeho se to jen dostali?“ (Munáfikún: 4)
To jsou ti, kteří nikdy víru nepřijali úplně, kteří jsou nevíře blíž, než víře a kteří opovrhují ostatními muslimy i tím, co je pro ně nedotknutelné. Podobají se jim další tři druhy lidí, které zmiňuje ‘Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما v hadíse od Posla Božího صلى الله عليه وسلم:
أَبْغَضُ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ ثَلاَثَةٌ مُلْحِدٌ فِي الْحَرَمِ، وَمُبْتَغٍ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ، وَمُطَّلِبُ دَمِ امْرِئٍ بِغَيْرِ حَقٍّ لِيُهَرِيقَ دَمَهُ
„Nejvíce nenáviděnými u Alláha jsou tři: ten, kdo tíhne ke zlu, byť je na posvátném území, ten, který si v islámu přeje zachovat zvyky doby barbarské nevědomosti a ten, kdo žádá prolít krev jiného zcela bezprávně.“4
Prosím Alláha, abychom si nevysloužili Jeho nenávist a opovržení a aby nás vzdálil od všeho a všech, které On nenávidí či vůči nim cítí odpor. Ámín!
- Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6040; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 2637.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4523.
- Zaznamenali at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 2002. Jako sahíh ho doložil Ibn Hadžer v Bulúghu l-merám, hadís č. 1502.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6882.