بسم الله الرحمان الرحيم
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.
Vznešený Alláh praví:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
“Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)
Milí bratři!
Radujme se, že Vznešený Alláh nám věnoval ten největší dar a dobrodiní, dar Koránu. Na nás je pochopit velikost a význam tohoto daru.
Všemohoucí Alláh říká:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ﴿٥٧﴾ قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ
“Ó lidé, nyní vám přišlo od Pána vašeho varování a uzdravení toho, co v hrudích je skryto, i správné vedení a milosrdenství pro věřící. Rci: “Nechť radují se z dobrodiní a milosrdenství Božího a z toho všeho a to lepší je než to, co shromažďují.” (Júnus: 57.58)
Alláh Sám sobě dal za povinnost strážit toto písmo a nenechal tento úkol ani na andělích, ani na prorocích:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
“My zajisté připomenutí jsme seslali a dobře je umíme ochránit.” (Hidžr: 9)
Toto písmo garantuje správnost všech písem ostatních, které Alláh seslal dříve během dlouhých dějin lidstva:
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ
“I tobě jsme seslali Písmo s pravdou, aby potvrdilo pravdivost toho, co už před ním bylo zde z Písma, a bylo jeho ochranou.” (Máida: 48)
O významu a přednostech Koránu hovoří celá řada hadísů Posla Božího صلى الله عليه وسلم, mezi nimi i tento:
إنَّ هذا القرآنَ سببٌ طرفُه بيدِ اللهِ، وطرفُه بأيديكم، فتمسَّكوا به؛ فإنكم لن تضِلُّوا ولن تهلِكوا بعده أبدًا
“Věru tento Korán je lanem, jehož jeden konec je v Ruce Boží a druhý konec v rukou vašich. Pevně se ho držte, věru vy po něm už nikdy nezbloudíte a nikdy nepropadnete zkáze.“1
Kdokoli chce úspěch na tomto i na onom světě, ať se drží Koránu. Kdokoli chce získat nesmírnou odměnu od Alláha, ať čte co nejvíce Korán!
Alláh praví:
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ﴿٢٨﴾ إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ ﴿٢٩﴾ لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ
“Ti, kdož přednášejí Písmo Boží, dodržují modlitbu a dávají almužnu skrytě i veřejně z toho, co jsme jim uštědřili, ti mají naději na obchod, jenž nebude nevýnosný, aby On jim mohl dát v plnosti odměnu jejich a přidat jim k tomu z dobrodiní Svého. A On odpouštějící je i uznalý za vděčnost.” (Fátir: 29-30)
Kdo hojně recitoval Korán, ten bude v Den Zmrtvýchvstání vzkříšen ve společnosti vznešených andělských písařů.
Od matky věřících ‘Áiše رضي الله عنها se uvádí, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:
الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَالَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ أَجْرَانِ
“Ten, kdo je zběhlý v recitaci Koránu bude se vznešenými a čistými andělskými písaři. A ten, kdo Korán sotva čte a zadrhává se při něm, protože je to pro něj obtížné, obdrží rovnou dvě odměny.“2
Za takového se bude Korán přimlouvat. Abú Umáma al-Báhilí رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِهِ
“Recitujte Korán, neboť on věru přijde v Soudný den k tomu, kdo se s ním družil, jako přímluvce.“3
Korán bude v Soudný den ochraňovat ty, kteří ho recitovali a praktikovali jeho předpisy. An-Newwás ibn Sem’án رضي الله عنه vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم pravil:
يُؤْتَى بِالْقُرْآنِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَأَهْلِهِ الَّذِينَ كَانُوا يَعْمَلُونَ بِهِ تَقْدُمُهُ سُورَةُ الْبَقَرَةِ وَآلُ عِمْرَانَ كَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ أَوْ ظُلَّتَانِ سَوْدَاوَانِ بَيْنَهُمَا شَرْقٌ أَوْ كَأَنَّهُمَا حِزْقَانِ مِنْ طَيْرٍ صَوَافَّ تُحَاجَّانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا
“V Den zmrvýchvstání bude předveden Korán a ti, kteří ho recitovali a jednali v souladu s ním. Budou předvedeny súry al-Bekara a Áli ‘Imrán. Budou jako dva obláčky, jako dva husté baldachýny, které je budou stínit, jako dvě hejna ptáků seřazených a chránících toho, kdo je recitoval.“4
Zvláštní hodnotu má i recitace Koránu při noční modlitbě, neboť Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:
مَنْ قَامَ بِعَشْرِ آيَاتٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَمَنْ قَامَ بِمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ وَمَنْ قَامَ بِأَلْفِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُقَنْطَرِينَ
“Kdokoli se v noci pomodlí recitujíce deset veršů, nebude zapsán mezi lhostejné. Kdokoli se v noci pomodlí recitujíce sto veršů, bude zapsán mezi poslušné. A kdokoli se v noci pomodlí, recitujíce tisíc veršů, bude zapsán mezi ty, kteří hromadí odměnu onoho světa.“5
Mimořádný význam Koránu podtrhuje i fakt, že je poctou lidem, kteří se mu oddají. Ti mají největší právo vést modlitby a nejen to. Posel Boží صلى الله عليه وسلم praví:
إِنَّ اللَّهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الْكِتَابِ أَقْوَامًا وَيَضَعُ بِهِ آخَرِينَ
“Věru Alláh touto Knihou vyzdvihuje jedny lidi a ponižuje jiné.“6
(…)
Služebníci Boží!
Srdce se probouzí i uzavírá, duše sílí, ale také slábne pod náporem chtíčů a starostí tohoto světa. My velmi potřebujeme něco, co nás duchovně udrží nad hladinou a spojí s naším Stvořitelem. A tento účel nesplní nic, nežli recitace Koránu, ponoření se do studia jeho významů a hloubání nad tím, co nám v něm Alláh sděluje.
Hluboce přemýšlet nad recitovaným patří k etice recitace Koránu, shodně slovům Vznešeného:
كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
“Toto je Písmo požehnané, jež jsme seslali tobě, aby lidé o jeho znameních přemýšleli a aby si je rozmyslem nadaní připomínali.” (Sád: 29)
K tomuto rozjímání patří i zkrášlení hlasu při recitaci, na jehož chvályhodnosti se shodují všichni islámští učenci. To byla praxe Posla Božího صلى الله عليه وسلم, o němž Berá¨a ibn ‘Ázib رضي الله عنه vyprávěl, jak ho slyšel recitovat při večerní modlitbě koránskou súru začínající veršem:
وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ
“Při hoře Fíkovníku a hoře Stromu olivového,” (Tín: 1) a dodal: “Neslyšel jsem někoho s krásnějším hlasem, nežli byl ten jeho.“7
Abú Hurejra رضي الله عنه slyšel Posla Božího صلى الله عليه وسلم říci:
مَا أَذِنَ اللَّهُ لِشَىْءٍ مَا أَذِنَ لِنَبِيٍّ حَسَنِ الصَّوْتِ بِالْقُرْآنِ يَجْهَرُ بِهِ
“Alláh nenaslouchá ničemu tak, jako naslouchá Prorokově recitaci Koránu, když recituje krásným a příjemným, zkrášleným hlasem.“8
Také ho slyšel říci:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِالْقُرْآنِ
“Nepatří k nám ten, kdo nerecituje Korán zpěvně.“9
Abú Músá al-Aš’arí رضي الله عنه byl jedním z Prorokových صلى الله عليه وسلم recitátorů Koránu, známých krásou svého hlasu. Posel Boží صلى الله عليه وسلم mu jednou řekl:
يَا أَبَا مُوسَى لَقَدْ أُوتِيتَ مِزْمَارًا مِنْ مَزَامِيرِ آلِ دَاوُدَ
“Abú Músá! Věru ti byl dán hlas krásný jako flétna z fléten rodu Dáwúdova!“10
Vězte, služebníci Boží, že ať už se nevěřící a modloslužebníci jakkoli předhánějí ve vymýšlení si lží na adresu Koránu a v útocích na něho, tyto jim přidají jen zoufalství a úpění v trestu na onom světě. Proto my nebuďme mezi těmi, na které si Posel Boží صلى الله عليه وسلم stěžoval svému Pánu, jak zůstane po všechny časy zvěčněno v Koránu:
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
“I řekne posel: “Pane, lid můj pokládal tento Korán za něco, čemu se vyhnout je zapotřebí.” (Furkán: 30)
Tj. tím, že opustí jeho recitaci a jeho učení, jeho předpisy a souzení dle jeho zákonů. To, že si Prorok صلى الله عليه وسلم stěžuje na takové jednání, ukazuje na závažnost takového prohřešku, tím spíše, že tuto stížnost zvěčňuje samotný Korán.
Prosím Alláha, aby učinil Korán jarem našich srdcí, rozptýlením našich chmur a světlem našich hrudí! Abychom patřili k těm, kteří se jím nechají vést a kteří s ním spojí svůj život a aby Korán svědčil pro nás a nikoli proti nám. Ámín!
- Od Abú Šurejha Chuwejlida ibn ‘Amr al-‘Adewího رضي الله عنه zaznamenali Ibn Abí Šejba v al-Musannefu, 10/481; Ibn Hibbán v Sahíhu, hadís č. 122; a at-Taberání v Mu’džemu l-kebíru, hadís č. 492. Jako sahíh ho doložil al-Albání v Sahíhu t-Terghíbi wet-terhíb, hadís č. 38.
- Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 4937; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 798 a toto je jeho znění.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 804.
- Zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 805.
- Od ‘Abdulláha ibn ‘Amra ibnu l-‘Ás رضي الله عنهما zaznamenal Abú Dáwúd v Sunenu, hadís č. 1398, jako sahíh ho ve svém tahkíku Abú Dáwúdova Sunenu doložil al-Albání.
- Od Omara ibnu l-Chattáb رضي الله عنه zaznamenal Muslim v Sahíhu, hadís č. 817.
- Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7546; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 464.
- Muttefekun ‘alejhi, zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č, 7544; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 792.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 7527.
- Zaznamenal al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 5048.