Složité a mnohovrstevné problematice sporů mezi tzv. Západem a tzv. muslimským světem jsme se věnovali ve více článcích.
Složité a mnohovrstevné problematice sporů mezi tzv. Západem a tzv. muslimským světem jsme se věnovali ve více článcích. Dnešním paradigmatem vztahů mezi muslimy a nemuslimy v Evropě a Severní Americe hýbou démoni minulosti, uměle vyvolaní v době intelektuálního vakua po pádu socialistického bloku, kdy USA a jejich spojenci nutně a rychle potřebovali legitimizovat své postavení poslední zbývající supervelmoci, aby tuto imperiální pozici udrželi. Proto byly opět oživeny mezitím překonané pohledy na jiné kultury, které byly běžné před sto a více lety v době koloniálních expanzí. Rétorika západní superiornosti nad nezápadními untermenschen v dnešních dnech útočí na islám a muslimy měrou takovou, že popis dokonce i jiných nezápadních skupin, jako Afričanů, Rusů, nebo Asiatů, či židů, laděný ve stejném duchu, by byl politicky nekorektní a společensky nepřijatelný. Toto podrobně rozpracovává dnes již autor pojmu orientalizmus, Edward Said.[1]