Používání dřívka na čištění zubů

Logo XXL

‘Abdurrahmán ibn Abí ‘Atík vyprávěl, že jeho otec slyšel, jak matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

‏ السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ

Siwák jest čistidlem úst i potěšením pro Pána.[1]

‘Abdurrahmán ibn Abí ‘Atík vyprávěl, že jeho otec slyšel, jak matka věřících ‘Áiša رضي الله عنها vyprávěla, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

‏ السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ

Siwák jest čistidlem úst i potěšením pro Pána.[1]

‘Abdurrahmán ibn Sachr رضي الله عنه vypráví, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم pravil:

لولا أن أشق على أمتي لفرضت عليهم السواك مع الوضوء

Pokud bych tím nezpůsobil obtíže své ummě, zavedl bych použití siwáku jako povinnost při každé rituální očistě …[2]

‘Abdulláh ibn Omar رضي الله عنهما uvádí, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم neusínal, aniž si nevyčistil zuby miswákem a když se probudil, začínal svůj den právě tím, že si jím vyčistil zuby znovu. [3]

Arabský pojem سواك siwák, anebo též مسواك miswák, je dřívko na čištění zubů, vyrobené z větviček vždyzeleného stromu arabsky zvaného الأراك al-arák, česky známého jako salvadora perská (bot. Salvadora persica), rostoucího v suchých subtropických a tropických oblastech Asie, především na Arabském poloostrově.

Mechanicky i chemicky díky svým pryskyřicím odstraňuje nečistoty a plak ze zubů, působí antibakteriálně a protizánětlivě a osvěžuje dech.

Proto ho používají muslimové na celém světě při náboženských praktikách v mnoha různých příležitostech, natolik, že se stal neoddělitelnou součástí vnějšího vzhledu muslimů bez ohledu na místo, kde žijí.

Al-Menáwí praví:

„Učenci jmenovali až deset různých situací, ve kterých má být použit miswak. Patří mezi ně:

  1. Po probuzení. 
  2. Během procesu vykonávání rituální očisty, též nazývané abdest (arab. وضوء wudú´).
  3. Před vykonáním modlitby (nutno se ujistit, že dásna nekrvácejí).
  4. Před recitací Koránu. 
  5. Před setkáním s lidmi. 
  6. Při vstupu do vlastního domu. 
  7. Když je člověk hladový. 
  8. Když zuby zežloutnou. 
  9. Když člověk pocítí, že mu páchne z úst. 
  10. Při umírání, pokud je to možno a pokud je toho člověk schopen.“ [4]

_____________________________________________

[1] Zaznamenal an-Nesáí v Sunenu, hadís č. 1832, Ibn Chuzejma doložil jako sahíh.

[2] Zaznamenal jej al-Munzirí v at-Terghíbu we t-terhíb, 1/101; al-Bejhekí v Sunenu l-kubrá, hadís č. 134; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 10480. Jako sahíh jej doložil Hákim v Mustedreku, hadís 469. Souhlasí s ním al-Albání v Sahíhu l-džámi’, hadís č. 5319.

[3] Viz Sahíhu Musned, hadís č. 760.

[4] Viz Fajdu l-kadír, 1/22. Viz také aš-Šámí v Raddu l-muchtár, 1/113-114; a podrobněji i Abú Šáma al-Makdisí v Chulásatu l-fitra, str. 27-37.