Širk (přidružovaní k Alláhu) vznikl připisováním jiných po boku Alláha Jediného, v Jeho panování a božskosti.
Širk (přidružovaní k Alláhu) vznikl připisováním jiných po boku Alláha Jediného, v Jeho panování a božskosti.
Nejčastější podobou širku je uctívání kohokoli jiného vedle Boha, nebo prokazování jakéhokoli aktu uctívání někomu jinému než Jemu – např. přísahy, obavy z něj, spoléhání se na něj, jeho upřednostnění v lásce před Bohem, modlitba, či prosba k němu atd. Každý, kdo vedle Boha uctívá jiné, porovnává je s Bohem. Je to největší nespravedlnost. Bůh říká:
لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Nepřidružuj k Bohu. Opravdu, přidružování je velká nespravedlnost” (Lukmán:13)
Nespravedlností je umístění něčeho na nepříslušící místo. Tedy ten, kdo uctívá něco jiného než Boha, umístil uctívání na nepříslušící místo, připisuje jej tomu, kdo si jej nezaslouží – a to je největší nespravedlnost.
Alláh nás zpravuje, že osobě, která se dopouští širku a nenavrací se k Bohu s pokáním, tento hřích nebude odpuštěn:
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
“Věru, Alláh neodpustí, když je k Němu přidružováno, ale odpustí vše mimo to, komu bude chtít.” (Nisá´:48)
Alláh nás také zpravuje, že osoba, konající širk (tzv. mušrik) nevstoupí do ráje. A také, že osoba, která konala širk, bude věčným obyvatelem Ohně pekelného.
إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
“Věru tomu, kdo k Němu přidružuje, Alláh již zakázal ráj a jeho příbytkem bude oheň. A nespravedlivím nebude pomoženo!” (Máida:72)
Širk také ničí všechny dobré činy, Alláh říká:
وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“A kdyby k Němu přidružovali, zbytečné pak bude pro ně to, co činili.” (An’ám:88)
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
“Vskutku již bylo sesláno tobě i těm, kteří před tebou byli: “Budeš-li k Alláhu přidružovat, propadnou tvé činy a ty budeš jedním z tratících.” (Zumer:65)
Imám Ibn Kajjím řekl ve své knize Příkladná odpověď (ar. Džewábu l-Káfí):
“Alláh Slavený a Vznešený nám oznámil, že cílem stvoření je poznávat Alláha skrze Jeho Jména a Atributy, aby byl pouze On uctíván, aby Mu nebyli připisováni společníci, a lidé se navrátili ke spravedlivým postupům.
Je to spravedlivost, ze které nebesa a zem byla stvořena, tak jak řekl Alláh:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
“Vskutku jsme již poslali naše Posly s jasnými důkazy a seslali jsme s nimi Knihu a Váhu, aby bylo lidstvo upevněno ve vyváženosti.” (Hadíd: 25)
Bůh nás zpravil, že seslal Své Posly a Své Knihy, aby pomohl lidem jít správnou cestou, a to je spravedlnost (ar. `adl). Tewhíd je největší spravedlností a je též štítem a základem veškeré spravedlnosti. Širk je pak nespravedlnost, ve shodě se slovy Božími:
لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Nepřidružuj k Bohu. Opravdu, přidružování je velká nespravedlnost” (Lukmán:13)
Širk je proto největší nespravedlností, je-li Tewhíd největší a nejdokonalejší spravedlnost.”
autor: šejch Sálih bin Fawzán al-Fawzán