Islám zaručuje svobodu praktikování náboženství, zakazuje násilné konverze a donucování jiných k přijetí islámu pod pohrůžkou fyzického či psychického násilí. Žádný plnoletý a svéprávný člověk nesmí být nucen k přijetí islámu, ačkoli islám sám sebe zcela jasně považuje za jediné správné a přijaté náboženství a jediné přesvědčení jdoucí správnou cestou, v naprosté shodě s imperativy rozumu.
Navzdory tomuto nepopiratelnému faktu islám i tak ponechává všem lidem prostor pro svobodné rozhodnutí na vlastní zodpovědnost. Právo na svobodu vyznání, či svobodu náboženství se považuje za jedno z nejdůležitějších práv každého člověka. Víra, potažmo náboženství, je jednou z pěti nejvyšších priorit5, které šarí’a chrání a někdy jí dokonce, jakožto nejdůležitější z celé pětice, dává přednost i nad právem na život.
Právě proto je předepsán i boj na cestě Boží, životem, majetkem, jazykem i perem, aby byla svoboda vyznání zaručena a člověk mohl žít poctivým a hrdým životem, v harmonii s vlastním přesvědčením. Toto se vztahuje zejména k islámu, víře, která je trvalá a nevyvratitelná, kterou zjevil Vznešený Alláh a zaručil se, že nebude pokřivena, nebo změněna. To je islám, náboženství, jež je v plném souladu s lidskou přirozeností a podstatou, lidstvu dává ten správný pohled na vesmír, život i člověka.
Nebudiž žádného donucování v náboženství! A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění! Ten, kdo nevěří v Tághúta a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne. A Bůh je slyšící, vševědoucí. (Bekara: 256.)
Tedy, zákaz donucovat druhého k přijetí islámu je důsledkem příčiny, kterou je jasné rozlišení správného vedení od bludu.
لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۗ
Není povinností tvou, abys je vedl, ale Bůh vede toho, koho chce. (Bekara: 272)
أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ
Chceš snad donutit lidi, aby se stali věřícími (Júnus:99)
يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ
Lide můj, což nechápete? Řídím-li se jasným důkazem od Pána svého, jenž uštědřil mi milosrdenství Své, vůči němuž vy slepí jste, mám snad zapotřebí vám je vnucovat, když k němu odpor cítíte? (Húd:28)
فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ
Připomínej, vždyť tys pouze ten, jenž připomíná, a nejsi nad nimi ten, jenž zaznamenává, (Ghášíja:21-22)