Šejch al-'Usejmín stručně o víře muslimů v Ježíše

Blue Mosque, Turkey during golden hour

OTÁZKA: Jak se věrouka muslimů staví k Ježíšovi, synu Mariinu? A k tomu, že měl být zabit ukřižováním?

ODPOVĚĎ:

OTÁZKA: Jak se věrouka muslimů staví k Ježíšovi, synu Mariinu? A k tomu, že měl být zabit ukřižováním?

ODPOVĚĎ:

Muslimové věří v ‘Ísá/Ježíše, syna Mariina, mír s ním, jako v jednoho ze vznešených proroků. Ve skutečnosti je dokonce jedním z pěti nejvýznamnějších proroků (arab. أولو العزم من الرسل ulu l-‘azmi mine r-rusul), kterými jsou vedle Muhammeda, Ibráhíma/Abraháma, Músá/Mojžíše, Núha/Noema také právě ‘Ísá, požehnání a mír s nimi všemi. Vznešený Alláh je v Koránu zmiňuje na třech místech.

V súře al-Ahzáb stojí:

وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مِيثَـٰقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ٱبْنِ مَرْيَمَ ۖ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَـٰقًا غَلِيظًا

A hle, uzavřeli jsme s proroky úmluvu, s tebou, s Noem, s Abrahamem, s Mojžíšem i s Ježíšem synem Mariiným, a uzavřeli jsme s nimi úmluvu přísnou (Ahzáb: 7)

V súře aš-Šúrá Alláh praví:

شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحًا وَٱلَّذِىٓ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِۦٓ إِبْرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓ ۖ أَنْ أَقِيمُوا۟ ٱلدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا۟ فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى ٱلْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ ٱللَّـهُ يَجْتَبِىٓ إِلَيْهِ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِىٓ إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ

On vám uzákonil jako náboženství to, co kdysi uložil Noemu – a to, co jsme vnukli tobě a co jsme uložili i Abrahamovi, Mojžíšovi a Ježíšovi: “Dodržujte náboženské úkony a nerozštěpujte se ohledně jich!” Jak nesnesitelné je pro modloslužebníky to, k čemu je vyzýváš! Bůh si k tomu vybírá, koho chce, a vede k tomu toho, kdo kajícně se k Němu obrací. (Šúrá: 13)

Věříme, že ‘Ísá عليه السلاة و السلام je člověkem, jedním z potomků Adamových, kterého Alláh stvořil přímo z jeho matky bez jakéhokoli zásahu otce. Věříme, že je služebníkem Božím, který uctíval svého Pána a věříme, že byl jeho prorokem.

Je sám o sobě služebníkem a není tedy nikým, koho by bylo dovoleno uctívat a je prorokem, proto ho není dovoleno popírat. Sám o sobě Ježíš nedisponuje žádnými kvalitami božskosti, naopak je takový, jak ho popisuje Alláh:

إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَـٰهُ مَثَلًا لِّبَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ

On není leč služebníkem Naším, jemuž jsme přízeň svou uštědřili, a příkladem pro dítka Izraele jsme jej učinili. (Zuchruf: 59)

Věříme, že on, mír a požehnání s ním, nikdy nepřikázal svým lidem, aby vedle Boha Jediného uctívali i jeho a jeho matku. Ve skutečnosti na to odvětil to, co mu Alláh přikázal říci:

قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَآ أَمَرْتَنِى بِهِۦٓ أَنِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّـهَ رَبِّى وَرَبَّكُمْ ۚ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ ۖ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِى كُنتَ أَنتَ ٱلرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدٌ

Neříkal jsem jim, leda to, cos mi nařídil, to jest: Uctívejte Boha, Pána mého i Pána vašeho! A byl jsem svědkem o nich, dokud jsem žil mezi nimi. A když jsi mne povolal k Sobě, byls to Ty, kdo byl nad nimi dozorcem – a Tys svědkem věcí všech. (Máida: 117)

Věříme, že Ježíš, mír a požehnání s ním, byl stvořen skrze Boží Slovo, tedy příkaz „buď“ a on byl, jak pravil Vznešený Alláh:

إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِندَ ٱللَّـهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ ۖ خَلَقَهُۥ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ

A podobá se Ježíš před Bohem Adamovi: On stvořil jej z prachu a potom mu řekl “Budiž!” a on byl! (Áli ‘Imrán: 59)

Věříme, že mezi Ježíšem a Muhammedem, mír s nimi oběma, nebylo žádných dalších proroků. Vznešený Alláh pravil:

وَإِذْ قَالَ عِيسَى ٱبْنُ مَرْيَمَ يَـٰبَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ إِنِّى رَسُولُ ٱللَّـهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ ٱلتَّوْرَىٰةِ وَمُبَشِّرًۢا بِرَسُولٍ يَأْتِى مِنۢ بَعْدِى ٱسْمُهُۥٓ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَآءَهُم بِٱلْبَيِّنَـٰتِ قَالُوا۟ هَـٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ

A vzpomeň si, jak pravil Ježíš, syn Mariin: “Dítka Izraele, já jsem vskutku poslem Božím k vám, potvrzujícím pravdivost toho, co bylo přede mnou sesláno z Tóry, a oznamujícím vám radostnou zvěst o poslu, jenž přijde po mně a jehož jméno Ahmad bude.” Avšak když předvedl jim jasné důkazy, řekli: “To je kouzelnictví zjevné.” (Saff:6)

Věříme, že ničí víra není správná a úplná, dokud nepřijme Ježíše jako Božího služebníka a Posla a dokud neuvěří, že Ježíš je čist a vznešenější, než to, co mu připisovali Izraelité, tedy že měl být synem prostitutky, počatým ze smilstva. Utíkáme se k Alláhu před tím. Vznešený Alláh ho od toho očistil.

Muslimové ovšem také odmítají zcestná učení ohledně podstaty Ježíše syna Mariina, se kterými přišli křesťané, kteří začli jeho a jeho matku uctívat jako božstva vedle Boha Jediného. Někteří z nich ho prohlásili za Boha Samého a jiní za jednoho z Trojice.

Co se týče tvrzení o jeho zabití a ukřižování, Alláh, Jediný, Nejvyšší a uchráněný jakékoli nedokonalosti, praví:

وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا ٱلْمَسِيحَ عِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ ٱللَّـهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ لَفِى شَكٍّۢ مِّنْهُ ۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًۢا بَل رَّفَعَهُ ٱللَّـهُ إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ ٱللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا وَإِن مِّنْ أَهْلِ ٱلْكِتَـٰبِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِۦ قَبْلَ مَوْتِهِۦ ۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا

A slova jejich: “Věru jsme zabili Mesiáše Ježíše, syna Mariina, posla Božího!” Však nikoliv, oni jej nezabili ani neukřižovali, ale jen se jim tak zdálo. A věru ti, kdož jsou o něm rozdílného mínění, jsou vskutku na pochybách o něm. A nemají o něm vědomosti žádné a sledují jen dohady; a nezabili jej určitě, naopak Bůh jej k sobě pozdvihl, neboť Bůh je mocný, moudrý. A věru není nikdo mezi vlastníky Písma, kdo by v Něj neuvěřil předtím, než zemře – a v den zmrtvýchvstání bude pak proti nim svědkem. (Nisá´: 157-159).

Proto kdokoli tvrdí, že Ježíš, syn Mariin, nechť mu Alláh požehná a dopřeje míru, byl zabit a ukřižován, ten popírá Korán. A kdokoli popírá Korán, je nevěřícím.

My tedy věříme, že Ježíš, mír s ním, nebyl ani zabit, ani ukřižován, jen tvrdíme, že Izraelité, kteří se o to pokusili, na sebe uvalili hřích jeho zabití a ukřižování svým tvrzením, že Ježíše syna Mariina zabili, byť se to ve skutečnosti nikdy nestalo a oni namísto něho zabili někoho jiného, kdo se mu nápadně podobal, komu Alláh přiřkl podobnost k Ježíšovi a oni pak zabili a ukřižovali tohoto muže. Tím na sebe uvalili hřích zabití a ukřižování i lež, že tak učinili s Ježíšem, synem Mariiným, mír s ním. A Ježíš sám je od toho čist a před tímto uchráněn, neboť jej Alláh pozdvihl k Sobě na nebesa.

Odtud Ježíš, mír s ním, sestoupí před koncem věků zpět na zemi, bude soudit podle Zákona Muhammedova صلى الله عليه و سلم a za nějaký čas na zemi i zemře, bude pochován a poté vzkříšen v Soudný Den stejně, jako všichni ostatní potomci Adamovi, neboť Vznešený Alláh praví:

مِنْهَا خَلَقْنَـٰكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ

Z ní jsme vás stvořili a do ní vás vrátíme a z ní vás vyjmeme i podruhé. (Táhá: 55)

A také:

فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ

Na ní žít budete a na ní i zemřete a z ní pak budete vyvedeni. (A’ráf: 25)

Odpovídal: Muhammed ibn Sálih al-‘Usejmín

Zdroj: Uvádí Sálíh as-Sálih ve Fikhu l-‘ibádát, otázka č. 51.