OTÁZKA: Jaký je názor ahlu s-sunna na súfizmus a súfisty?
OTÁZKA: Jaký je názor ahlu s-sunna na súfizmus a súfisty?
„Lidé se přou ohledně súfizmu a súfíjů. Jedna skupina súfíje a súfizmus haní, tvrdíce, že jsou inovátory, kteří nenásledují Sunnu Božího Posla صلى الله عليه و سلم, což se uvádí od skupiny učenců a je všeobecně známo. Tento názor zastupuje určitá část učenců fikhu (islámské právní vědy) a kelámu (spekulativní teologie). Máme však i druhou skupinu lidí, která je vychvaluje až do nebes, tvrdíce, že jde o nejlepší stvoření, nejdokonalejší lidi po Božích prorocích. A obě skupiny ohledně tohoto chybují! Pravda je, že co se týče lidí, kteří se snaží, shodně svému idžtihádu, přiblížit se Alláhu a pokorně Mu sloužit, mezi nimi jsou předáci a Alláhu nejbližší. Jsou i umírnění súfíjové spadající mezi lid na pravici.[1] V každé této skupině jsou i lidé, kteří se pídí po pravdě, ale minou ji. Jsou mezi nimi i hřísníci, kteří se kají, ale i ti, kteří se nekají. Jsou i ti, kteří sami sebe připisují súfizmu a jsou skutečnými násilníky vůči sami sobě a neposlouchají svého Pána. Súfizmu se připisují i jisté inovátorské a odpadlické skupiny lidí, kteří sami sebe prohlašují za súfíje, ale učení představitelé súfizmu je za súfíje nepovažují, jako např. Al-Halládž a další, kterého většina šejchů rozličných tarík neuznává a nespatřují v něm představitele súfizmu, kterým byl například Džunejd ibn Muhammed a další, jak uvádí šejch Abú Abdurrahmán as-Sulemí v díle Tabekátu s-súfíjja, či háfiz Abú Bekr al-Chatíb v díle Táríchu Baghdád.“[2]