OTÁZKA: Viděl jsem v mešitě muže, který si umýval zadní stranu krku. Je to správný postup?
ODPOVĚĎ:
Vznešený Alláh pravil:
OTÁZKA: Viděl jsem v mešitě muže, který si umýval zadní stranu krku. Je to správný postup?
ODPOVĚĎ:
Vznešený Alláh pravil:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
Vy, kteří věříte! Když se chystáte k modlitbě, umyjte si obličeje své i ruce své až k loktům a otřete si hlavy své a nohy své až ke kotníkům! (Máida: 6)
Tento verš ustavuje povinnost rituálně se očišťovat a Sunna Božího Posla صلى الله عليه و سلم vysvětluje přesný postup, jak má být tato rituální očista vykonána. Omytí zadní strany krku, šíje či zátylku není nikde zmiňováno.
Jeden z předních klasických znalců Sunny, autor mnoha výborů z hadísů a komentátor Muslimova Sahíhu, imám Jahjá an-Newewí, ohledně umývání zadní strany krku při abdestu pravil:
„Přetřít si krk při abdestu (arab. وضوء wudú´) není ze Sunny, spíše se jedná o inovaci.“ [1]
Imám Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja o téže otázce sdělil:
„Ohledně umývání krku při rituální očistě se od Proroka صلى الله عليه و سلم autenticky neuvádí vůbec nic.“ [2]
Rituální očista je aktem uctívání a jako každý akt uctívání musí být vykonána přesně tak, jako ji vykonával Boží Posel صلى الله عليه و سلم.
Toto vedlo některé učence moderní doby k odsudku tohoto konání.
Šejch al-Albání, patrně nejvýznamnější novodobý znalec hadísů pravil:
„Nepovažuji omývání krku při rituální očistě za dovolené, kromě na základě důkazu (arab. دليل), jenž je doložen jako autentický. A protože žádný takový neexistuje, nemělo by to být činěno.“ [3]
Šejch Ibn Báz pravil:
„Omývání krku není předepsáno, pouze je předepsáno omýt si při rituální očistě hlavu včetně uší, tak, jak je ustaveno v Koránu a v Sunně.“ [4]
_________________________________
[1] Viz al-Bedru l-munír, 2/221.
[2] Viz Zádu l-me’ád, 1/195.
[3] Viz Temámu l-minna, str. 98.
[4] Viz Medžmú’u l-fetáwá, 10/102.