Umývání zadní strany krku při rituální očistě

Logo XXL

OTÁZKA: Viděl jsem v mešitě muže, který si umýval zadní stranu krku. Je to správný postup?

ODPOVĚĎ:

Vznešený Alláh pravil:

OTÁZKA: Viděl jsem v mešitě muže, který si umýval zadní stranu krku. Je to správný postup?

ODPOVĚĎ:

Vznešený Alláh pravil:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

Vy, kteří věříte! Když se chystáte k modlitbě, umyjte si obličeje své i ruce své až k loktům a otřete si hlavy své a nohy své až ke kotníkům! (Máida: 6)

Tento verš ustavuje povinnost rituálně se očišťovat a Sunna Božího Posla صلى الله عليه و سلم vysvětluje přesný postup, jak má být tato rituální očista vykonána. Omytí zadní strany krku, šíje či zátylku není nikde zmiňováno.

Jeden z předních klasických znalců Sunny, autor mnoha výborů z hadísů a komentátor Muslimova Sahíhu, imám Jahjá an-Newewí, ohledně umývání zadní strany krku při abdestu pravil:

Přetřít si krk při abdestu (arab. وضوء wudú´) není ze Sunny, spíše se jedná o inovaci.[1]

Imám Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja o téže otázce sdělil:

Ohledně umývání krku při rituální očistě se od Proroka صلى الله عليه و سلم autenticky neuvádí vůbec nic.[2]

Rituální očista je aktem uctívání a jako každý akt uctívání musí být vykonána přesně tak, jako ji vykonával Boží Posel صلى الله عليه و سلم.

Toto vedlo některé učence moderní doby k odsudku tohoto konání.

Šejch al-Albání, patrně nejvýznamnější novodobý znalec hadísů pravil:

Nepovažuji omývání krku při rituální očistě za dovolené, kromě na základě důkazu (arab. دليل), jenž je doložen jako autentický. A protože žádný takový neexistuje, nemělo by to být činěno.[3]

Šejch Ibn Báz pravil:

Omývání krku není předepsáno, pouze je předepsáno omýt si při rituální očistě hlavu včetně uší, tak, jak je ustaveno v Koránu a v Sunně.[4]

_________________________________

[1] Viz al-Bedru l-munír, 2/221.

[2] Viz Zádu l-me’ád, 1/195.

[3] Viz Temámu l-minna, str. 98.

[4] Viz Medžmú’u l-fetáwá, 10/102.