Zameťme si před vlastním prahem!

A red building with a balcony and clothes hanging out of it

بسم الله الرحمن الرحيم

Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha Jediného, který nemá společníka a dosvědčuji, že Muhammed صلى الله عليه و سلم je jeho služebníkem a poslem, pravdomluvným a důvěryhodným. Vybízejme sebe i druhé k bohabojnosti, dodržování všech pilířů islámu, náboženských povinností a ubírejme se přímou a správnou cestou. Věru nejlepším slovem je slovo Boží, nejlepším vedením cesta Jeho milovaného Muhammeda a nejhorší věcí jsou inovace vnesené do náboženství, protože každá novota je zhoubnou inovací a každá zhoubná inovace končí v Pekelném Ohni.

Vznešený Alláh praví:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّـهَ وَقُولُوا۟ قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَـٰلَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَمَن يُطِعِ ٱللَّـهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا

Vy, kteří věříte! Bojte se Boha a mluvte slova přímá! Bůh pak pro vás zlepší skutky vaše a odpustí vám hříchy vaše. A kdo poslouchá Boha a posla Jeho, ten již dosáhl úspěchu nesmírného.” (Ahzáb: 70-71)

Milí bratři v islámu!

Vznešený Alláh praví:

وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُم مِّثْلَ يَوْمِ الْأَحْزَابِ ‎﴿٣٠﴾‏ مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ ۚ وَمَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِّلْعِبَادِ ‎﴿٣١﴾‏ وَيَا قَوْمِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ يَوْمَ التَّنَادِ ‎﴿٣٢﴾‏ يَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِينَ مَا لَكُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۗ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ‎﴿٣٣﴾‏

Ten, jenž byl věřící, zvolal: “Lide můj! Bojím se, že na vás přijde den podobný dni spojenců a osud podobný tomu, jenž postihl lid Noemův, ´Ádovce i Thamúdovce a ty, kdož byli po nich. Bůh přece nechce, aby se dála křivda služebníkům Jeho. Lide můj! Obávám se pro vás dne vzájemného volání, dne, kdy se obrátíte zády nemajíce proti Bohu ochránce žádného, neboť ten, komu Bůh dal zbloudit, nemá žádného vedoucího.“ (Gháfir: 30-33)

Kdysi jsme dokázali o pravdě islámu přesvědčit mnohé nemuslimy, zatímco dnes mnohé z nich od islámu odrazujeme a musíme o něm přesvědčovat i muslimy. Na vině není nic jiného, než nesoulad mezi teorií islámu a praxí muslimů. Alláh nás za to kárá, když říká:

‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ‎﴿٢﴾‏ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ ‎﴿٣﴾

Vy, kteří věříte! Proč říkáte to, co nečiníte? Bůh velice nenávidí, že říkáte něco, co neděláte.“ (Saff: 2-3)

Toto je charakteristika nevěřících, o nichž Vznešený Alláh říká:

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ‎

Chcete přikazovat lidem zbožné skutky, zatímco vy sami na ně zapomínáte, ačkoliv Písmo odříkáváte? Což tomu neporozumíte?“ (Bekara: 44)

A pokrytců, o nichž říká:

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ

Říkají „Poslušnost!“, ale když od tebe odejdou, tu část z nich tráví noc hloubáním o něčem jiném, než jsi říkal!“ (Nisá: 81)

Ibnu l-Kajjim al-Džewzíja v této souvislosti napsal:

Křesťané, když spatřili společníky Posla Božího صلى الله عليه وسلم, mnoho z nich se spokojeností v srdci a bez dlouhého otálení přijímalo islám. Říkali si: „Apoštolové, kteří stáli po boku Mesiáše Ježíše nejsou o nic lepší, nežli tito lidé!“

Avšak když dnes my nebo kdokoli mimo nás vyzývá následovníky předešlých písem k přijetí islámu, odpovídají nám, že je od islámu odrazuje chování mnoha těch, kteří se k islámu připisují a přitom velebí nevědomost a neotesanost.

Odpuzuje je chování muslimů, kteří páchají inovace ve své víře, jsou nespravedliví, hřeší, pletichaří, podvádějí a potom ke všemu toto připisují Božímu Zákonu Šarí’y a Tomu, Kdo tento zákon seslal. To jen kvůli nim si o Šarí’i a o tom, kdo ji lidstvu zvěstoval, udělali špatný obrázek.

Alláh dostihne tyto rozvratníky, kteří přepadávají jiné na jejich cestě k Alláhu a dostane se jim zaslouženého trestu!1

Takoví muslimové se podobají na ty z následovníků předešlých písem, co necítí žádný závazek prokazovat dobro vůči lidem mimo jejich vlastní řady – o nich Alláh říká:

وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

A jsou mezi nimi i takoví, kterým svěříš dinár, a oni ti jej nevrátí, leč budeš-li nad nimi neustále stát. A to proto, že říkají: „Nemáme žádné závazky vůči lidem nevědomým.“ Tím pronášejí vědomě o Bohu lež.“ (Áli ‘Imrán: 75)

Muslimové! Kdo myslíte, že prodává evropské mládeži po ulicích drogy? Čí organizované gangy provozují kuplířství a prostituci? Kdo páchá v evropských zemích výtržnosti, vraždí chladnými i palnými zbraněmi, znásilňuje ženy a vypaluje staleté památky? Čí děti jsou ve školách nejvíce nezvladatelné? Kvůli komu se lidé na některá místa bojí i za bílého dne? Nenašli se snad tací mezi syny této ummy? Můžeme se divit, že nás všechny kolektivně odsuzují? Vždyť koho uštkne had, i žížaly se bojí! Jak od nás asi mají ostatní přijmout pravdu, když ani necítí, že nám mohou věřit a cítit se vedle nás bezpečně?

Od vícero sahábů se vypráví رضي الله عنهم أجمعين, že Posel Boží صلى الله عليه وسلم řekl:

وَاللَّهِ لاَ يُؤْمِنُ، وَاللَّهِ لاَ يُؤْمِنُ، وَاللَّهِ لاَ يُؤْمِنُ

Při Alláhu neuvěří! Při Alláhu neuvěří! Při Alláhu, neuvěří!

„A kdo, Posle Boží?“ zeptali se přítomní a on odpověděl:

‏ الَّذِي لاَ يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَايِقَهُ

Ten, před jehož zlem není jeho soused v bezpečí.2

A nehovoříme tu jen o sousedovi v doslovném smyslu, ale o každém, kdo s námi sdílí tento prostor.

Muslimové! Stále ještě chceme naříkat, že nás tady diskriminují a napadají?! Zabránili nám snad naši nepřátelé navštívit tuto mešitu i jindy než v pátek?! Zakázali nám udělit pár drobných jako milodar?! Nutili nás ubližovat ostatním, narušovat veřejný pořádek, hřešit a chovat se nemravně?!

Bratři v islámu, při Tom, Který jest Pánem mým i vaším, oni nás stále budou napadat a stále nás budou utlačovat, dokud my sami nezlepšíme sami sebe a nezměníme k lepšímu to, na čem jsme. Co přinášíme této společnosti? Dokážeme být ještě vzorem pro ostatní? Kolik jsme daleko od Slov Božích:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم

Vy jste národ nejlepší, jenž kdy povstal mezi lidmi; vy přikazujete vhodné, zakazujete zavrženíhodné a věříte v Boha. A kdyby uvěřili vlastníci Písma, bylo by to pro ně lepší.“ (Áli ‘Imrán: 110)

Stále čekám na altruizmus muslimských dobrovolníků a organizací, že se v této zemi jakožto muslimové postavíme za veřejný zájem tohoto národa, pomůžeme znevýhodněným, slabým a utlačovaným fyzicky, psychicky i materiálně. Že se postavíme za odvěké nepřekročitelné morální principy společné všem lidem z jejich přirozenosti a budeme v první linii jejich obrany proti relativizaci hodnot. Do té doby hanba nám!

Musel jsem toto říci, veden slovy Božími:

إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا ‎

A věru jsme ti seslali Písmo s pravdou, abys soudil mezi lidmi podle toho, co ti Bůh ukázal. A nebuď obhájcem zrádcům!“ (Nisá: 105)

(…)

Služebníci Boží!

Vznešený Alláh praví:

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

Dobré a špatné skutky si nejsou rovné; odplácej tím, co lepší je, a hle, ten, mezi nímž a tebou bylo nepřátelství, se stane jakoby přítelem horoucím.“ (Fussilet: 34)

Muslimové, ptám se, kde je naše mravní převaha, kterou nám Alláh přikazuje mít, když říká:

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ‎

Buď shovívavý, přikazuj vhodné a vyhýbej se pošetilým!“ (A’ráf: 199)

Kdy už budeme my ti sebejistější, odvážnější, štědřejší, pracovitější, vzdělanější, dovednější, zodpovědnější, spořádanější a mravnější? Není snad úsilí o dokonalou lidskost v souladu s Božím záměrem podstatou naší víry?

A skončím hadísem, v němž Posel Boží صلى الله عليه وسلم shrnul celý islám a ukázal cestu, jak se stát nejlepším člověkem, vzorem pro ostatní, když podle Abú Zerra Džunduba ibn Džunády a Mu’áza ibn Džebel رضي الله عنهم řekl:

.اتَّقِ اللَّهَ حَيْثُمَا كُنْت، وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقْ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ

Boj se Alláha, kdekoli budeš, následuj špatný skutek dobrým a ke všem lidem se chovej vznešenou mravností.3

Prosím Všemohoucího Alláha, aby nás učinil předvojem změny k dobru v této společnosti a vzory hodnými k následování, kterých slovo se přijímá a kterých příklad je následován. Ámín!

 

  1. Viz Ighásetu l-lehfán min masájidi š-šejtán, 2/297.
  2. Muttefekun ‘alejh. Zaznamenali al-Buchárí v Sahíhu, hadís č. 6016; a Muslim v Sahíhu, hadís č. 46.
  3. Zaznamenal at-Tirmizí v Sunenu, hadís č. 1987 jako hasan či sahíh; a Ahmed v Musnedu, hadís č. 21392. Jako hasan ho doložil al-Albání v Hidájetu r-ruwát, hadís č. 5012.